2010. október 13., szerda

Fáradt vagyok

      
  Nagyon fáradt. Annyi dolgot csinálok egyszerre. És itt nem arra gondolok, hogy köt, horgol, szappanoz, kencéz, varr, patchworköz. Ezekre pont nincs időm. És ha lenne, talán könnyebben viselném a többit. Most rohadtul belefáradtam a családi logisztikába. Hogy mindig, mindent nekem kell tudni. A hol van a csavarhúzótól, a milyen óráid lesznek holnap kisfiamig, mindent. És a mikor kell elültetni a csodasövényt, és a rohadt kerítést stb. stb. stb. És iszonyú dühös vagyok. Mert nem látom a fától az erdőt. MErt hónapokon át próbáltam megfejteni a fiam problémáját. Mert egyik helyről lökdöstek a másikra. Mert 3 hónapon át várattak, majd 40 perc múlva kirúgtak, hogy fogadjam már el, hogy hiperaktív, Ritalint neki. A másik helyen, több másik helyen, Isten ments Ritalint, nem hiperaktív. A pszichiáterek, összesen 2 db, azonnal tömnék Ritalinnal. Jó tudom, a pszcihiáterek szerint az egész világ lelkibeteg, és minden embernek altatót és antidepresszánst, de hama' hama'. És vigyem Delacátóra, meg pszichodrámára, meg küzdősportoljon, és igen, a lovaglás is jó, neki, és jó lenne, ha a cserkészkedést is folytatná. Hahó, emberek, a munkahét csak 5 napból áll, és a különórák délután 4 után kezdődhetnek, mert napköziotthonos tanítás van. Mikor a büdös francba járjon az a gyerek ennyi szarra?  És azt se felejtsük már el, hogy van egy másik gyerekem is, másik különórákkal. Én meg csak egy emberből vagyok. Nem, a többiekkel nem lehet számolni. Ha sarkosan nézem, apán kívül (ugye ő az, akivel segítség témában nem lehet számolni, mert próbálja a megélhetéshez szükséges lét összegründolni, ergo a többi teendő, ami egy házzal, kerttel, családdal van, az enyém) senki sincs, akivel számolni lehetne. Meg kellene tanulnom osztódni. És akkor 2 gyerekkel 2 helyen is lehetnék.

          És ha ez nem lenne elég. Eddig tök jól elvolt a kölök, én is nyugodtabb voltam, kicsit összeszedettebbnek tűnt (ami kimerül abban, hogy a nappalitól az előszobáig nem felejti el, hogy táskával megyünk iskolába, de persze a teljes bakugan készlet ott lapul a zsebben), büszkén jött haza, hogy jól sikerültek a dogái. Aha, 1-es lett mind. Persze nem adták haza őket, hogy megnézhessem, mit rontott el. Minden délután együtt tanulunk, már amikor ugye este 6-kor hazaér a karate, cserkész különórákról. (És a lovaglás még el se indult, és pszichodrámát sem találtam, ahogy a környéken Delacátót sem, persze óránként 4000-ért). De most elakadtam. Képtelen vagyok megérteni a negyedikes matekot. És komolyan őrjöngeni tudnék, hogy ki ez az állat, aki ezt kitalálta. Egész pontosan tudom, ki találta ki, mert ott van a könyv elején.
     Figyelj, 10 évesekről van szó. Feladat a következő. 1843x4. Becsüld meg az eredményt tízesre. Mégis, hogy a büdös francba? Az én fogalmaim szerint a becslés a következő: van egy marék mákom, becsüljem meg, hány szem lehet benne. Legyen mondjuk 800.000. Majd megszámoljuk, és kijön 2 millió. Na bumm, meg kellett becsülni, nem találtam el. 
A matematika nyelvén a becslés fenti példa esetében a következő. Figyelj, még mielőtt kiszámolod írásban az eredményt, amit ugye én már tudok, hogy 7372 lesz, de a gyerek még nem, és neki azt a számot kell becsléssel előállítania, hogy 7370. Bocs, de ez a kerekítés. Dögöljek meg, ha értem. Én ugye, 36 évesen, egye fene, még fejben is ki tudom számolni, ha nagyon akarom, hogy 4x1000=4000, 4x800=3200, 4x40=160, majd ezeket fejben összeadom, ha még emlékszem a 3 eredményre, ami kijött. De ez nem becslés, hanem számolás, és különben sem jó, mert a végeredmény ismeretében tizesre becsülve nem 7360-nak kell kijönni. Még azt is elfogadom becslésnek, hogy na jó, ez mondjuk valamivel kevesebb, mit 8000. Próbáltam megértetni a gyerekkel, hogy csesszék meg, akkor számold ki írásban, aztán az eredményt kerekítsd tízesre. De az úgy nem jó, mert azért kapnak a pofájukra, mert az nem becslés, hanem figyelj, az kerekítés. Rohadjak meg, ha értem a különbséget. Egész pontosan én azt hittem értem a különbséget, de ezen példa ismeretében már semmit sem értek. Ezek után mi jön? Fejbe' sakk? VAgy 2 ismeretlenes egyenlet fejben, lehetőleg elsőben. Vagy én vagyok elmaradott és buta, hogy ezt a feladatot nem értem, és semmi értelmét nem látom? Utóbbit már megszoktam. Már, hogy nincs értelme. Főleg a matekban. Már attól ki voltam, amikor úgy kezdődött egy feladat, hogy bizonyítsuk be. Tudja mit tanárnő? Elhiszem. Nekem nem kell bizonygatni. És értem a gyereket, hogy nem látja át, hogy mi értelme van pl. ennek a feladatnak, főleg, hogy egy fogalomzavar az egész. Javaslom a következő szöveges feladat felvételét az elsős matekkönyvbe. HA 1 kőműves, 1 nap alatt  200 téglát rak fel, akkor hány kőműves, hány nap alatt hány téglát rak fel? Nem mondtam semmit, mert holnaptól tényleg benne lesz a könyvben.
        És még nincs vége. Környezet. Azt gondoltam, gyakorló háziasszony, hobbikertész, hobbi gyógynövény felhasználó, valamit 8 év egészségügyi képzés után ebből újat mondani nekem nem nagyon lehet, de legalábbis nehéz megfogni. Na, tévedtem. Zöldségekről tanulunk (mert a levegőútját az alveolusokig és a kiválasztást már harmadikban megtanultuk). Hagyma, fokhagyma, uborka, szépen leírva tudományosan. MAjd a könyv másik lapján, képek, mindenféle leírás nélkül spenót, sóska (na ezzel még elvoltam), padlizsán és spárgatök. Hallod? Spárgatök. Tegye fel a kezét, aki tudja, az milyen. Elmondom. Az, ami a kertedben vagy a piacon van, és azt a tökfőzeléket lehet belőle főzni, amit mindenki utál. Persze ezekhez semmi tudomány, csak képek. Majd feladat a következő. Szinezd ki a mittomén milyen zöldségeket. EZzel nincs is gond. DE nagy kérdőjel, hogy a gyerek, miért színezte ki a rajzon szereplő növényt lilára? Mondom, miért a padlizsán nem lila? Dehogynem, de az a képen egy spárgatök. Ja, az mindjárt más. Amikor egyszerre tanulod, mit tanulod. Kéne tanulnod, ha lenne hozzá a képen kívül bármi is abban a nyomorult könyvben, a spárgatököt, meg a padlizsánt, majd kapsz egy képet, ahová rajzolva vannak mindenféle zöldségek, természetesen méretarány nélkül, és te látsz egy rövid cipkával ellátott hosszú lufi formájú izét, akkor leszel szives tudni, hogy az spárgatök és nem padlizsán. Ki mit tud a padlizsánról? Jobbat mondok, ki mit tudott a padlizsánról 10 évesen? Szerintem sok felnőtt még ma is csak annyit, hogy az a  lila izé, amit 5-600/ kg-ért árulnak a bótba'. A fiam még azt is tudja, hogy ebből készül a musszaka, és tuti Hádész is ilyet eszik, mer görög kaja:-). 
     Pedig tényleg, együtt tanulunk, kikérdezem. HA tudom, még több infóval kiegészítem a dolgokat, hogy tudja mihez kötni. Elképzeltetem vele. Lásd, mi a különbség a hód, a pézsmapatkány, meg a tököm tudja melyik kis szőrös vizes izé között. Képeket mutattam, mégis könnyebb beszélni róla, ha tudod hogy néz ki. Erre a gyerekem, aki marha büszkén jött haza, hogy tuti 5-ös lesz a dogája, beállít egy akkora karóval, mint egy ház. 
         Most mi  a büdös francot csináljak még? Asszem nekem kéne az a Ritalin, hogy nyálcsorgatva, bambán ülhessek egy sarokban, és ne kelljen tudomást vennem a külvilágról. 
Komolyra fordítva. Aki pedagógusként el tudja nekem magyarázni, mi több, megértetni velem ezt a becslős állatságot, hogy utána én is megértethessem a gyerekkel, ne fogja vissza magát és ne kíméljen. Igyekezni fogok, hogy megértsem. 
    Vagy, olyan anyukák, pedagógusok akiknek van bármilyen tapasztalata a Ritalinnal kapcsolatban hiperaktív vonatkozásban (a hiperaktív autista nem jó, mert rájuk nem hat, hiába is adják nekik). Kérlek, írjatok. Lehetetlen tisztán látni az ügyben. A pszichiáternek nem hiszek. Ugye ki hol dogozik, meglátszik rajta-szokta mondani anyukám, amikor összekeveri a jobb és a bal kezét (dyslexiás gyerekeket tanít). Szóval nem nehéz elképzelni azt az ápolatlan, zavaros tekintetű pszichiátert, akinél először voltunk. A második teljesen aranyos volt, már aki a Vadaskertből 30-40 perc alatt rúgott ki. De ő meg nagyon fiatal volt, még nem volt ideje bekattanni. De nekem már igen :-)

15 megjegyzés:

  1. Sajnálom mindazt, amit leírtál! Tanácsot adni nem tudok:o(((
    DE érettségi előtt sem lesz jobb a helyzet. Nálunk a kisebbik két délután és este magolta az ókor évszámait, legalább 50-et, ugyanennyi fogalom, meg 6 témakör. És még azt mondjuk, hogy ne magolva tanuljunk, mert az elszáll. Kérdem én, mára megtanult 50 évszámot, ki tudja, hányszor 50 kell még, mire eljutunk napjainkig, az Unióig (szegény mai kölkök), aztán május-júniusra huss, legalább fele elszáll, kezdheti előről. Kérdem én, mi a fészkes fenének kell tudni (ez már az alapműveltségen is túltesz), hogy mit tom én, Miltiádész király mikortól meddig uralkodott. Ettől többet fog érni a gyerek, ha egy állásinterjún ezt bedobja?
    Na szóval, alig várom, hogy ezen túl legyünk, aztán az egyetem meg már... talán arról is jobb nem beszélni:o(
    Szóval: fel a fejjel, és tényleg próbálj meg osztódni, Belőled biztos nem lenne sok kettő:o)

    VálaszTörlés
  2. Hajrá, nálunk tavaly volt ez az anyag, hát én se nagyon értettem, de a gyerek hála Istennek igen. A ti sulitokban nincs mentor program? Itt valami olyasmi van, hogy az osztályfőnökök javasolnak x gyereket osztályonként, akiknek felzárkóztatásra van szüksége, akár tárgyból, akár egyébként, és hetente párszor találkoznak, együtt tanulnak, stb. Atiéknál használt azoknak a srácoknak, akik részt vettek.

    VálaszTörlés
  3. Hát, Aranyom, azuram szerintem ezt másképp látná:-). Most belőlem az egy is sok, még magamnak is.
    Tudod, azzal még nem is lenne gondom, hogy seggelnie kell. Seggeljen csak, engem is szivattak a történelem, meg mindenféle alapfogalmakkal, amiket ugye pár év után töröltek, és már egészen másképp nézett ki, hogy mi a forradalom, és melyik volt az ellenforradalom. Anyám, némelyiket még most is szó szerint tudom. Pl. figyelj, földrajz alapfogalmak: a Föld sarkai ott vannak (ez egy lapított gömb alaknál már eleve érdekes), ahol a Föld képzeletbeli tengelye átdöfi a Föld felszínét. Jó, ha ilyet most is tudunk :-). De, hogy miért van teli a könyv fogalomzavarral, vagy félinformációval, azt nem tudom elfogadni. Azt is értem, hogy így bizonyos fokú kutatómunkát igényel a dolog. DE:
    1. kergessék el a gyerekeket délután a könyvtárba, ahol ezt meg tudják csinálni.
    2.adják fel hétvégi feladatnak, amikor esetleg otthon is meg lehet csinálni, bár akinek nincs internetje, nem hinném, hogy hegyekben állnak otthon a ződséges könyvek.
    3. A napköziotthon azért napköziotthon és nem sima napközi, mert délután is tanítás van.
    4. De ugye a gyerek ne töltsön 8 óránál többet az iskolában, vagy tanulással. Tényleg, amikor beesik az ajtón lefekvésig tanulok vele. Úgy, hogy alig él, mert délelőtt kötelező úszás volt, délután meg karate, és szerencsétlen a nyálán csúszik haza, olyan fáradt testileg, lelkileg.
    5. És ugye a napköziotthonnak az a célja, hogy utána otthon már ne kelljen ezzel szívni. És tényleg, nem a gyerekkel való foglalkozást akarom elsikálni. De gondoljunk már bele, amikor a napi 8-10 óra munkát letesszük, mire alkalmas még az agyunk? Pedig mi elvben felnőttek vagyunk.

    VálaszTörlés
  4. Vera, ők úgy hívják, hogy csoportos matek. Amikor szétszedik őket kis csoportokba, tudásszintek szerint. De rákérdezek. Vagy kijárom azt a nyomorult papírt, amit nem akartam, és akkor kénytelenek más szempontok szerint nézni a dolgokat.
    És kérek egyet magamnak is, hátha részt vehetek én is a fejlesztésen becslés ügyben :-)

    VálaszTörlés
  5. Fel tudok ajánlani egy idegnyugtató levendula teát. Mézem még sajnos nincs, de ha időben jössz kaphatsz barnacukrot bele.(feltéve ha nem eszem el előled addig.)
    Ágneséknál nincsenek könyvek...(kimaradtak az ilyen típusu idiótaságok...bár biztos volt helyette másik.) most azt mondtam: de jó! Minden infót a jegyzetekből és a netről szed össze. Immár profin tudja, mi a blabla-blaba és mi az információ.
    Jóóóóó...ezt a témát (is) ki kell majd beszélnünk , mert ez , itt, most hosszú lenne... :-(

    VálaszTörlés
  6. Szerintem az a szerencsétlen gyerek 1xüen csak fáradt,és kimerült azért ilyen.
    8-10 óra ? Atyavilág:-o Még egy felnőttnek is sok!
    Nem Ritalin kellene neki, hanem önfeledt játék, hisz kicsi még:-( A gyógyszert meg szedje be aki ajánlja!
    Én végigcsináltam, de szerencsém volt, hogy általánosban házhoz jártak a tanárok,a miértekben meg nem voltam szerencsés sajnos:-( De így egyénileg tudtak vele foglalkozni. Igaz akkor még netünk sem volt. Ellenben értelmes tankönyvünk az igen.
    Ja és nem vártak el lexikális tudást, mint most. Vajon azt a sok marhaságot amit a fejükbe tömnek mikor fogják használni ?

    VálaszTörlés
  7. Bernadette, a becslésben tudok segíteni. Ez úgy működik, hogy ránézel és látod, hogy az 1843 az majdnem 1850, ami 150-nel kevesebb,mint 2000. 4 x 2 =8 vagyis 8000, és abból levonod a 4 x150-et, azaz 600-at, akkor már 7400-nál tartasz. A 43 meg 7-tel kevesebb az 50-nél, tehát 4x7 =28 (tízre kerekítve 30), amit le kell vonnod az előzőből és megkaptad a 7370-et. Lehet, hogy ez is bonyolultnak tűnik, de a valóságban rövidebb idő, mint ami alatt leírtam. A lényeg,hogy közeli, egész (százas, ezres, ötvenes) értékre kell kerekíteni, amit könnyen lehet szorozni 2-vel, 4-el, stb. Sajnálom, hogy nem vagy a közelemben, szívesen segítenék. Kitartás! Most nyűgösnek, nyögvenyelősnek és hosszúnak tűnik, de amikor majd felnőttek lesznek a gyerekeid, akkor visszanézve úgy tűnik, egy pillanat alatt repült el az elmúlt 20-30 év. Üdvözöl egy 50+os, két felnőtt gyerekkel, még unoka nélkül

    VálaszTörlés
  8. Sajnálom, amit írtál! Tuti én is megkattannék.
    Én már hallottam az Esprico nevű (nem gyógyszer) táplálékkiegészítőről, patikában lehet kapni. Gyakorlati tapasztalatom nincs vele, de lehet, hogy érdemes lenne utána olvasnod, kipróbálnotok. Van weboldaluk is és fórum is róla.

    VálaszTörlés
  9. undercover: amit írtál az nem számolás?
    Az én gyerekem most hatodikos, tehát már más kérdéseim is vannak a matekban, de év elején ismétlésként előjött a becslés is...mondtam neki, hogy becsülni nem tudok, de ha kijött az eredmény, meg tudom mondani, hogy az reális-e...
    Sajnálom, hogy nincsenek meg a matekkönyveim, de biztos később tanultuk ezeket.
    Fizika házi 2 hét fizika tanulás után: semmilyen más eszközöd nincs, csak két vasdarab. Az egyik mágnes, a másik nem. Hogyan állapítod meg hogy melyik melyik...

    VálaszTörlés
  10. Dóri: A teáért jövök:-). Mit bánom én, hogy mézzel vagy cukorral vagy akár ciánnal :-). MAjd szórok bele valamit, csak apa vegyészcuccai közé ne engedj :-)
    Kata: tökéletesen egyetértek veled. Nem marad ideje gyereknek lenni. A magántanáron én is gondolkodtam tavaly, de úgy érzem, nagyon nagy szüksége van a csoportos szocializációra. Így egy kis Napóleon. Meg kell tanulnia, hogy a világ nem körülötte forog.
    Undercover: egy kicsivel világosabb, de az értelmét még mindig nem látom. Hiszen egy becslésnek az lenne a célja az én szememben, hogy gyors és egyszerű legyen. De ennyi idő és fifikázás alatt már vagy kiszámolom pontosan papíron, vagy csak simán kiszámolom fejben, és nem szarozok a becsléssel. Hiszen akkor már olyan mindegy, hogy 7370-et hozok ki, vagy 7372-t. Valószínűleg azért nem is tudom rendesen átadni, mert számomra teljesen logikátlan a dolog és semmivel sem könnyebb kiszámolnom, mint ha pontosan számolnék.

    Szecsi:Espricot eszi 1 hónapja. A gyerekorvosunk ajánlotta. Úgy is éreztem, hogy működik. Itthon szépen csinálja is, amit kell, és már viszonylag kevésszer áll a bál azon, hogy tanulni kell.
    Kataca: meg kell nézni, hogy melyik tapad oda a tanárnéni fémkeretes szemüvegéhez, ha hozzávágom :-). Na jó, nem. De most csak morbid humorra vagyok képes. Ugye azt is tudjuk, mi a hasonlóság a csiga meg egy tányér spenót között? Egyiket sem vonzza a mágnes.:-)

    VálaszTörlés
  11. 737 a becslés....ha a 10-esekre gondolt,nem?Na mindegy is.Nem tudok tanácsot adni,nagyon jól tudod nekem is nehéz ezzel az egyszem lányommal,neked meg 2 gyerekkel több dolog zúdul a nyakadba.Nehéz.De muszály ezt végigcsinálolnod,egyszer úgyis vége lesz,mert kirepülnek akkor büszkék lesznek rád és te is magadra,hiszen felnevelted,tanítottad őket,figyeltél rájuk=jó anyukájuk voltál.
    Napközben pedig ha nem kerítést festesz,kutyát gyömöszölsz vissza az udvarba vagy nem vasalsz órákig,kicsit regenerálódj,jusson magadra is időd!

    VálaszTörlés
  12. Nem, mert a tizes helyiértéken lévőket kell gyakorlatilag kerekíteni a megfelelő irányba. Na, tényleg mindegy is :-)
    Valószínűleg ez csapott ki most ennyire. A regenerálódás hiánya. Úgyhogy megyek is vasalni:-). Meg garázst pakolni, mert holnap jön az apukám, hoz nekem jó sok fát a kandallóba. És jaj lesz nekem, ha nem tudja hova pakolni. :-)Mer ugye mindenkinek a saját dóga' a legfontosabb, csak kár, hogy nekem kell mindet megcsinálni :-). Na csók mára, mer' így sose nem leszek kész

    VálaszTörlés
  13. Írtam neked "pár" sort privibe...

    VálaszTörlés
  14. Nekem muszáj volt magántanulóvá tennem a gyereket.Az orvos eltiltotta a lépcsőzéstől is és a táska cipeléstől is ( a tanterem a 2. emeleten volt, lift még ünnepnap sem) . Úgyhogy sok választásom nem maradt. Máig érezhető sajnos:-(((

    Jó lazítást!

    VálaszTörlés
  15. Szia, én a helyedben nagyon meggondolnám ezt a gyógyszerezést, inkább valami humánusabb módot választanék, csak tudom, időben nehéz megoldani a plusz foglalkozást, meg ilyeneket. De én tanítottam olyan hiperaktív gyereket, aki gyógyszer nélkül is szépen teljesített, csak az speciális csoportban, speciális iskolában. Azért ne add fel. Tudom, ez nem sokat segít, de pillanatnyilag nem tudok mást ...

    VálaszTörlés

Köszönöm, ha megtisztelsz a véleményeddel:-).