2017. december 14., csütörtök

Vásárhelyi Janka

Múltkoriban felvetette egy kedves olvasóm a facebook oldalamon, hogy szívesen látna népi mintás horgolt ékszert is. A helyzet az, hogy a népi minták és én nem teljesen mozgunk együtt. Illetve…Vannak népi minták, amikért odáig vagyok, de sok esetben nekem az a színvilág csiricsáré, minden tiszteletem mellett. Saját színekkel meg nem annyira szeretném elrontani a hagyományos motívumokat, már csak hagyománytiszteletből sem. Viszont azok a hímzések, amik előtt csodálattal adózok, nem annyira kompatibilisek a horgolással.
Gondolok a kalodásra, az egyéb fehérhímzésekre, vagy az úri hímzésre. Behatárolt szemszám és elhelyezkedés áll rendelkezésemre, ami még a népi keresztszemesekhez sem túl bőséges.

gyöngyhorgolt karkötő

De a vezérhangya, az vezérhangya. Mégis csak van olyan hímzés, amiért rajongok, ez a vásárhelyi, vagy hódmezővásárhelyi hímzés. Egy szeptemberfeszten egy órát álltam egy néni sátrában, aki csak ezzel a hímzéssel dolgozott és beszélgettünk, én pedig tátott szájjal néztem azokat a csodákat, amiket alkotott.

bead crochet bracelet

Nem volt kérdés, hogy ha népi, akkor vásárhelyi, illetve még a kun hímzés, ami szolidabb. A vásárhelyi eredetileg festőnövényekkel megfestett gyapjú fonallal készül. Mivel növényi festék, eleve kizártak a túl harsány színek, és gyönyörűen használják az átmeneteket, amit ti is kedveltek és én is. A fotókon így is picit túl élénk lett a kék, a valóságban picit tompább.

karkötő

Ez a karkötő egy tesztdarab. Órákig rajzolgattam a mintát, ki kellett próbálnom hogyan fest a valóságban. Aztán átterveztem. Így viszont már nem tudtam láthatatlanul hozzáilleszteni a kezdő darabomhoz. 

horgolt karkötő

Lebontani nem akartam, karkötőnek túl duci, így kilapítottam. Lapos karkötőt egy picit más technikával horgolnék, de ez most jó lesz így. Saját kis csirke csuklómra méreteztem, de azt hiszem a köztes gyöngyöt ki is veszem belőle, mert nagy. Ez tényleg úgy szép, ha nem tud elforogni, akkor 16 centis lesz. 

gyöngyhorgolás

Persze lehet hosszabbra is, kiegészítő gyöngyökkel, szerelőkarikákkal viszonylag könnyen méretezhető, vagy hosszabbra is horgolható.

Bead crochet bracelet


A színekkel elégedett vagyok, nagyjából a mintával is. Van 2/3 láncom is hozzá, de lehet, hogy csak két ünnep között fog elkészülni, mert ami akadályozó tényező beeshet, az most be is esik. Kicsit úgy érzem magam, mint cirkuszban a pálcikán tányérokat pörgető csávó, csak mintha valaki még lesből lőne is a tányérokra. Meg rám. Akármit is akar üzenni az Univerzum, inkább küldjön emailt. Én ilyen modern csaj vagyok. Szóból értek. 

1 megjegyzés:

Köszönöm, ha megtisztelsz a véleményeddel:-).